Хто і коли винайшов конвеєр

Більшість американців вважають, що Генрі Форд винайшов автомобіль. Всі впевнені, що Генрі Форд винайшов конвеєр, хоча за 6 років до Форда деякий Ренсом Олдс у виробництві використовував рухомі візки, а стрічкові транспортери вже застосовувалися і на зернових елеваторах, і на м’ясокомбінатах у Чікаго. Заслуга Форда в тому, що він створив потокове виробництво. Він придумав автомобільний бізнес.

Коли підприємства стали економічно організовані, з’явилася затребуваність у менеджері.

XX століття стало століттям управління. Але щоб до цього прийти, на початку століття повинні були з’явитися творці. Таким творцем і був Генрі Форд. І за це він визнаний журналом Fortune кращим бізнесменом XX століття.

Генрі Форд побудував найбільше індустріальне виробництво початку XX сторіччя і заробив на ньому description млрд (мільярдів у сьогоднішніх доларах), його принципи справили величезний вплив на суспільне життя США. Він продав 15 з половиною мільйонів автомобілів «Форд-Т», конвеєр став справою звичною і необхідним. Форд став платити робітником у два рази більше і цим створив клас «синіх комірців». Його робітники збирали гроші, щоб купити «свій» автомобіль — «Форд-Т».
Форд не створював попит на автомобілі, він створив умови для попиту.

У боротьбі з принципами Форда народився американський менеджмент. Основоположники теорії менеджменту формулювали свої принципи в заочній суперечці з Фордом, а один з перших американських менеджерів-практиків — Альфред Слоун з General Motors — розбив Генрі Форда і в очній сутичці.

Неймовірний успіх Форда-підприємця закінчився в 1927 році крахом Форда-менеджера.
До цього часу Форд уже не міг змінитися.

Він настільки увірував у свій успіх і свою правоту, що не помітив зміни часу, коли процес організації успішного виробництва перейшов у стадію управління. Форд якось сказав: «Гімнастика — повна нісенітниця.

Здоровим вона не потрібна, а хворим протипоказана. «. Таким же було його ставлення до менеджменту. Важливий тільки продукт. Якщо він хороший — він сам принесе прибуток, якщо ж поганий, то ніякі фінансові вливання, ніяке чудове керівництво не зроблять його успішним.
Мистецтво управління Форд зневажав.

У кабінеті він проводив часу менше, ніж у цеху. Фінансові папірці дратували його. Він ненавидів банкірів і визнавав тільки готівку. Фінансистів він називав спекулянтами, злодіями, шкідниками і навіть грабіжниками, акціонерів — дармоїдами. «Скільки людей упевнено, що найважливіше пристрій фабрики, збут, фінансові засоби, ділове керівництво, — дивувався Форд. — Найважливіше самий продукт, і всяке форсування продукції до того, як продукт удосконалений, означає витрату сил ».

Масове виробництво Форд запустив, коли домігся універсального, тобто ідеального, з його точки зору, продукту. Далі налагоджений виробничий цикл створює автомобіль, менеджери враховують лише загальну вироблення, сам Форд стежить, щоб відділи працювали узгоджено, і прибуток тече сама собою.

У своїй компанії Форд одноосібно приймав усі важливі рішення. Ринкова стратегія полягала у використанні «цін проникнення».
Щорічне збільшення обсягу виробництва, постійне зменшення витрат, регулярне зниження цін на автомобіль створювали стабільний попит і зростання прибутку. Прибуток поверталася у виробництво.

Акціонерам Форд не платив нічого. Ставши успішним підприємцем-індивідуалістом, Форд вважав комерційний успіх кращим підтвердженням своєї теорії.

Він не втомлювався повторювати: «Тільки робота в стані творити цінності». Генрі обожнював гостей, сам смажив для них свій фірмовий стейк і розвозив по домівках після вечірок; вишколена кухарка бурчала через те, що він і його дочки, пустуючи, кидали один в одного шматками кремових

Хоча до цього часу його вже підвищили до першого інженера з місячним окладом у 125 доларів, досліди з автомобілем зустрічали з боку директори не більше співчуття, ніж раніше його потяг до механіки з боку батька.

Хто і коли винайшов конвеєр?